Zanim kupisz mieszkanie, dom lub inną nieruchomość sprawdź dokładnie, jaki jest jej stan prawny, aby uniknąć przykrych niespodzianek, takich jak zameldowani lokatorzy czy wcześniej niewskazywani współwłaściciele.
Głównym dokumentem, związanym z nieruchomością, któremu dokładnie należy się przyjrzeć, jest księga wieczysta. Ponadto warto zajrzeć do:
- wypisu z rejestru gruntów,
- wyrysu z mapy ewidencyjnej,
- miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Jeśli kupujesz mieszkanie z rynku wtórnego, koniecznie postaraj się o zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej, informujące o braku zadłużenia mieszkania oraz zweryfikuj stan zameldowania w lokalu, dzwoniąc do wydziału ewidencji ludności urzędu miasta lub gminy właściwym dla danej nieruchomości. Sprawdźmy zatem, co znajduje się w poszczególnych dokumentach, opisujących stan prawny nieruchomości.
Jakie tajemnice kryją księgi wieczyste?
Księga wieczysta jest podstawowym dokumentem, z którym powinieneś się zapoznać, chcąc zweryfikować stan prawny nieruchomości, gdyż to w niej znajdują się wszelkie informacje o nieruchomości, takie jak ewentualne obciążenia lokalu czy informacje o właścicielu nieruchomości. Księgi wieczyste podzielone są na cztery działy. W pierwszym znajdują się oznaczenie nieruchomości i wpisy praw związanych z jej własnością, w drugim wpisy dotyczące własności i użytkowania wieczystego, w trzecim wpisy dotyczące ograniczonych praw rzeczowych, a w czwartym wpisy, dotyczące hipotek.
Numer księgi wieczystej, służący do jej odszukania i weryfikacji, podaje kupującemu deweloper, lub, w przypadku kupna mieszkania z rynku wtórnego, dotychczasowy właściciel. Szczególnie ważne są działy II, czyli dotyczący własności nieruchomości oraz III, w którym mogą znaleźć się istotne z punktu widzenia nabywcy zapisy między innymi o służebności drogi koniecznej i przesyłu, prawie dożywocia, a także o wszczęciu egzekucji na wniosek komornika. Zapoznając się z działem IV, sprawdzisz, czy dom lub mieszkanie nie są objęte kredytem hipotecznym.
Dlaczego wypis, wyrys i plan zagospodarowania są ważne?
Jeśli kupujesz dom, zapoznaj się także z wypisem z rejestru gruntów i wyrysem z mapy ewidencyjnej, które pomogą określić stan prawny nieruchomości. Ujawnią one dane na temat administracyjnego położenia nieruchomości, adresu administracyjnego, powierzchni nieruchomości i, co bardzo ważne w przypadku ewentualnego rozbudowywania posiadłości, kategorii użytku gruntowego. W wypisach znajdziesz również informacje o usytuowaniu nabywanego domu względem innych nieruchomości. Po weryfikacji danych, znajdujących się w wypisie z rejestru gruntów i wyrysie z mapy ewidencyjnej, sprawdź, czy są one zgodne z danymi znajdującymi się w księdze wieczystej nieruchomości.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pozwoli natomiast określić, jaki charakter mają lub będą miały nieruchomości, sąsiadujące z nabywanym domem. Przed zakupem nieruchomości sprawdź zatem bardzo starannie plan zagospodarowania i upewnij się, że z nabywaną nieruchomością nie będzie sąsiadowała żadna fabryka, zakład przetwórczy ani spalarnia. Najbardziej atrakcyjne są nieruchomości, sąsiadujące z terenami leśnymi.
Co powinno znaleźć się w zaświadczeniu od spółdzielni?
Wiele osób, kupując mieszkanie z rynku wtórnego, bagatelizuje konieczność uzyskania od spółdzielni mieszkaniowej zaświadczenia, tymczasem stanowi ono cenne źródło informacji nie tylko na temat tego, czy mieszkanie jest zadłużone, czy nie. Znajdują się w nim bowiem także informacje takie jak: adres nieruchomości, położenie nieruchomości, kubatura i powierzchnia mieszkania oraz imię i nazwisko właściciela mieszkania. Co niezwykle ważne z punktu widzenia nabywającego nieruchomość, w zaświadczeniu od spółdzielni powinien znaleźć się również opis stanu technicznego mieszkania. Jeśli będzie niezadowalający, możesz negocjować cenę nieruchomości. Od zbywającego nieruchomość zażądaj okazania zaświadczenia, potwierdzającego, że nie zalega on w płatnościach wobec dostawców gazu, energii, wody oraz innych mediów.
Ustalanie stanu prawnego nieruchomości jest żmudne, czaso i pracochłonne. Dlatego najlepiej jest zlecić je profesjonalistom z naszej kancelarii, którzy szybko zweryfikują najbardziej istotne dane i zagwarantują bezpieczeństwo transakcji.