Za wypadek przy pracy uznaje się nagłe zdarzenie, które wywołane zostało przyczyną zewnętrzną powodującą uraz lub śmierć. Istotne jest, że do tego typu zdarzenia musi dojść w związku z wykonywaną pracą, a więc gdy wykonywane były przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy (z poleceniem lub bez polecenia przełożonego). Zgodnie z definicją za wypadek przy pracy może mieć miejsce wyłącznie w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy. Regulacje te określone są w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1773, z późn. zm.). Aby zdarzenie mogło zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy, koniecznie jest spełnienie wszystkich powyższych warunków.
Jakie zdarzenia nie są kwalifikowane jako wypadek przy pracy?
O wypadku przy pracy nie można mówić wówczas, gdy w momencie zdarzenia doszło do zerwania związku z pracą. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy pracownik bez uzasadnienia nie wykonuje obowiązków zawodowych. W praktyce oznacza to, że powyższe przepisy nie obowiązują, jeśli w danym dniu pracownik nie świadczył pracy, a więc pozostał w domu w związku z chorobą lub nie został dopuszczony na stanowisko z uwagi na pozostawanie w stanie nietrzeźwym.
O ewentualne odszkodowanie za wypadek w pracy nie można się ubiegać również wówczas, jeśli do zdarzenia doszło z winy pracownika, np. z powodu nieprzestrzegania zasad BHP.
Kontrowersje wokół wypadków przy pracy
Najwięcej kontrowersji budzą wypadki, które wydarzyły się podczas przerwy od wykonywania obowiązków. Dotyczy to zdarzeń, które miały miejsce w warunkach, gdy poszkodowany bezpośrednio nie świadczył pracy, ale wykonywał inne czynności mające na celu zaspokojenie własnych potrzeb. Przykładowo, do uszczerbku na zdrowiu doszło w drodze do sklepu w celu zakupu produktów do spożycia podczas przerwy, skaleczenie przy zmywaniu naczyń po posiłku itp. Problem ten od lat wzbudza wiele kontrowersji.
Jednocześnie zgodnie z wyrokami wydanymi przez Sąd Najwyższy stwierdzić można, że za wypadek przy pracy nie można uznać zdarzenia, które nie było bezpośrednio związane z wykonywaniem poleceń służbowych. Jeżeli więc zatrudniony opuszcza zakład pracy w celach prywatnych, to nie można mówić o ewentualnych wypadku przy pracy.
Jeśli potrzebujesz porad prawnych lub profesjonalnego wsparcia w zakresie odszkodowania za wypadek przy pracy, zapraszamy do skorzystania z usług naszej kancelarii.